вчіться бути добрими людьми

Тема: «Вчіться бути добрими людьми»
Мета: формувати уявлення про людські відношення в суспільстві, громадянські якості, правила культури поведінки; вчити нести добро через власні справи; виховувати бажання робити добрі справи і цінити добро.
Обладнання : Іграшкове серце, аркуші паперу, олівці, частини прислівїв, квітка добра, свічка, ножиці.
Врятує світ краса –
Завжди так говорили.
Тепер врятує світ лиш доброта,
Бо однієї вже краси занадто мало,
Бо стільки всюди зла – людина вже не та.
Тож, люди на Землі,
Спішіть добро творити,
Щоб нам не згинути у морі зла,
Щоб кожен міг серед краси прожити
У царстві справедливості й добра.
Хід уроку
 Організація класу
Я вітаю вас . Я хочу, щоб ви сьогодні на першому уроці
-         Не просто слухали, а чули;
-         Не просто дивилися, а бачили;
-         Не просто відповідали, а міркували;
-         Дружно і плідно працювали.
-         Прочитайте тему нашого уроку.
-         Вчіться бути добрими людьми.
 Робота з прислівями.
З даних слів утворіть прислівя.
Яке слово відображає зміст прислівїв?
Світ не без добрих людей.
Від  добра ніхто не тікає.
Добро будує, зло руйнує.
І я запрошую вас до нашої маленької  країни Доброти! Зараз всі закрийте очі. Я дам вам у руки предмет, а ви опишете його на дотик (двоє учнів з закритими очима тримають іграшкове серце.)
який, теплий, приємний, пухнастий, ніжний)
Відкрийте очі. Що ви тримаєте?
- А чи можна цими словами описати людське серце? Чому?
- На які справи здатна людина з таким серцем?
А ще ваше серце все відчуває…
Легенда
 Жила-була на землі дівчина, яку звали Любов. Невесело було їй жити на світі без подружки.Ось вона і звернулася до сивого,старого чарівника, який прожив вже більше 100 років:
-Допоможіть мені, дідусю, вибрати подружку, щоб я могла дружити з нею все своє життя.
 Подумав чарівник і сказав:
-Приходь до мене завтра вранці, коли заспівають перші пташки і роса ще не зійде
  Вранці,коли яскраве сонечко освітило землю, прийшла любов  на призначене місце і побачила: стоять п’ять прекрасних дівчат.
-Ось вибирай, - сказав чарівник.- Одну звати Радість, іншу – Вдача, третю – Краса, четверту – Печаль, п’яту – Доброта.
-Всі вони прекрасні, - сказала Любов. – Не знаю, кого і вибрати…
-Твоя правда,-відповів чарівник, - вони усі хороші, і ти в житті ще зустрінешся з ними, а можливо, і дружитимеш, але вибери одну з них. Вона і буде тобі подругою на все життя.
   Підійшла Любов до дівчат поближче і подивилася  в очі кожній. Вона задумалася, а потім підійшла до дівчини Доброти і простягла їй руку…
-          А кого вибрали б ви?
-         Чому, на вашу думку, Любов зупинила свій вибір саме на Доброті?
«Мікрофон»
-          Що ж означає  слово «добро» ?
( Добро- це гарний вчинок, корисна справа)
      - А що таке доброта?
 ( Доброта -це чутливе, дружне ставлення до людей, тварин, птахів, рослин.)
- Наведіть приклади доброго ставлення людей. ( Люди вітаються, допомагають у скруті, дарують квіти, вітають зі святом, допомагають людям похилого віку, тваринам).
- Чи можна доторкнутися до добра?
 - Чи можна його скуштувати?
 - Чи можна понюхати?
 - Отже, добро – це духовна категорія, її не можна торкнутися, понюхати, посмакувати. Добро можна тільки відчути: це ласкаве, добре, ніжне ставлення, це готовність допомогти в скрутну хвилину, це любов до оточуючого світу. Це те, що заставляє нас радіти, любити, співчувати.
Виберіть слова, які  «притягує»  до  себе  слово «добро».
Допомога, уважність, чистота, ненависть, тепло, співчуття, злість, взаємодопомога, байдужість, краса, щирість, піклування, світло, заздрість, вдячність, милосердя, жадібність, любов, чуйність, сонце, людяність, терпіння.
Читання оповідання з метою творити добро
Чому дідусь такий добрий сьогодні
Поліз Андрійко на шовковицю: привабили чорні ягоди. Навтішався вволю, а тут дощ пішов.
Пересидів Андрійко дощ. Хотів злазити з шовковиці, аж дивиться – сидить під шовковицею дідусь Петро. Вийшов після дощу в сад.
«Що ж його робити?» - думає Андрійко. – Злізати з шовковиці – струсиш на дідуся всю воду з листя., змокне під дощем, захворіє.»
Сидить Андрійко, притулившись до гілки, боїться поворухнутися. Жде, поки дідусь до хати піде, а він не йде. Уже сутеніти стало, коли підвівся дідусь, питає:
- Чому це ти сидиш на дереві, внучку?
- Боюсь струсити на вас краплі, дідусю…
- Злазь, Андрійку!
Дідусь відійшов. Андрійко зліз із шовковиці. Дідусь пригорнув і поцілував Андрійка.
-         Чому це дідусь такий добрий сьогодні? – з подивом подумав онук.
В. Сухомлинський
- Чому дідусь був добрим?
- Які з наведених чеснот відповідають вчинку Андрійка?
Кожен для себе подумайте, чи часто ви робите добро іншим.
Віночок добрих долонь Гра «5 добрих справ»
 На аркуші паперу обвести свою долоньку. Вирізати. На долоньці написати своє ім’я. На пальчиках пишемо добрі справи (На дошці прикріплюємо у вигляді віночка).
Місто Вибачень
Ситуації в житті трапляються різні. І час від часу люди помиляються. Іноді ці помилки завдають болю навколишнім. Щоб пом’якшити цей біль, існує місто Вибачень.
 Які слова вибачень ви знаєте? (діти називають. Вибачте, пробачте, прошу, даруйте…).
Діти! А чи знаєте ви, що слово — це справжнє диво. Воно може бути другом, а може бути ворогом. Словом можна потішити, підбадьорити, підняти зі зневіри людину, а можна образити, завдати смутку, поранити і навіть убити. Ось як образно і вдало висловлюється про слово великий педагог, письменник В.Сухомлинський: «Слово — найтонше доторкання до серця, воно може стати і ніжною запашною квіткою, і живою водою, що повертає віру в добро, і гострим ножем, і розпеченим залізом, і брудом. Мудре і добре слово дає радість, нерозумне і зле, необдумане і нетактовне — приносить біду. Словом можна вбити і оживити, поранити і вилікувати, посіяти тривогу і безнадію й одухотворити, розсіяти сумнів і засмутити, викликати усмішку і сльозу, породити віру в людину і заронити зневіру, надихнути на працю і скувати сили душі... Зле, невдале, нетактовне, просто кажучи, нерозумне слово може образити, приголомшити людину».
Діти, зараз ви будете  добрими  чарівниками? І для цього зовсім не потрібна чарівна паличка. Бо чарівник — це добра людина, яка дарує радість іншим. І я вам можу підказати правила для чарівника.
Правила доброти
Пробачай помилки іншим.
Будь щедрим.
Не заздри.
Жалій інших.
Правила чесності
Сказав – зроби.
Не впевнений – не обіцяй.
Помилився - визнай.
Забув – попроси пробачення.
Не видавай чужу таємницю.
 Гра «Назви добре слово»
 (Діти стають в коло і говорять добрі слова своїм однокласникам, дивлячись у вічі).
Інсценування народної байки «Сонце і Блискавка».
Звучить музика. Наперед виходять Сонце та Блискавка.
Чарівник. Якось зустрілись на небі Блискавка та Сонце.
Блискавка (звертаючись до Сонця). Скажи, Сонечко, чому люди тебе люблять, а мене ні? Твоїй появі радіють, а моєї лякаються? Адже я така ж яскрава, як і ти.
Сонце. Хіба ти не знаєш, що і тварина, і людина тепло любить та ласку.
Блискавка. Якщо я вдарю у сухе дерево і воно спалахне, людям також буде тепло від полум'я. Та це їх не влаштовує.
Сонце. Річ у тім, Блискавко, що твого тепла вистачає лише на короткий спалах, та й він більше лиха приносить, ніж користі. А моє тепло тривале і від нього усе квітує і радіє.
-         Кому ви симпатизуєте: Блискавці чи Сонцю? Чому?
Робота в групах
Ви бачите на дошці квітку. Зараз представник кожної групи зірве пелюстку і виконає завдання, яке вам пропонує квітка добра.
І група. Намалювати доброту.
ІІ група. Завершити думку
Добра людина схожа на….
ІІІ група Написати казочку про добру хмаринку.
ІV група Написати
Якби я був(ла) найдобрішим(ою) на світі, то….
Vгрупа Як би ви розтопили серце Снігової королеви.
А от послухайте іще одну байку.
Байка
Трапилася ця історія у лісі. Якось маленьке білченя стрибало з гілки на гілку і раптом зірвалося і впало на сплячого вовка. Вовк прокинувся і схопив білченя.
«Не їж мене, вовче, відпусти»,— стало проситися мале. «Гаразд,— відповів вовк,— я відпущу тебе. От тільки скажи мені, чого ви, білки, завжди такі веселі. Як погляну на вас, ви весь час стрибаєте та граєте. А мені увесь час сумно».
«Спочатку пусти мене на дерево, а звідти я скажу тобі, чого ти весь час сумуєш».
Вовк відпустив білченя. Воно скочило на гілку і сказало вовкові: «Ти хочеш знати, чого тобі завжди сумно? Тому що ти злий. Тобі злість серце пече. А ми веселі тому, що добрі і нікому зла не робимо».Так відповіло вовку білченя і пострибало собі далі.
-         Скажіть, чого навчає ця байка? (Якщо чиниш добре, то і на серці добре, а злі справи нікому радості не приносять, навіть тому, хто їх чинить.)
Тестування «Що означає бути добрим?».
Учитель читає учням запитання. Вони мають відповідати на неї «так» або «ні».
Чи можна примусити людину бути доброю? Чи згодні ви з думкою, що «добротою світ живе»? Чи можна стати добрим лише на деякий час? Чи потрібно виявляти доброту у відношенні до будь-кого? Чи можна сказати, що доброта — найбільша окраса душі? Чи легко бути добрим? Чи можна доброту порівняти із сонцем? Чи є у вас бажання чинити добрі справи? Після проведення тестування учні пояснюють свої відповіді
У вас виявилось більше відповідей «так». Отже, бачу, що ви прагнете чинити добро. І це дуже правильно, адже воно приносить радість оточуючим. Доброта, як чарівні ліки, здатна вилікувати від суму, скрути, безпорадності. Тож не слід забувати про це.
Запалювання свічки доброти
Вчитель запалює свічку.
-         Для чого людині потрібен вогонь?
-         Ми говоримо зараз про добрі справи, про добре серце людини, а чому загорівся вогник?
-         Чи може такий вогник горіти у серці людини?
-         Вогонь – це символ тепла, доброти. Якщо ти добрий, в твоєму серці палає вогник. Нехай вогник доброти сьогодні запалає в ваших серцях, намагайтеся і надалі берегти й примножувати добрі вчинки. Щоб ваші обличчя були завжди радісні від того, що ви зробили комусь добро.





Комментариев нет:

Отправить комментарий